Wilt u digitaal uw zaken regelen met een overheidsorganisatie? Dan kan het zijn dat u of uw medewerker zich online moet identificeren met eHerkenning. Bijvoorbeeld als u alpaca’s heeft verkocht naar het buitenland, of u gaat deelnemen aan een show in het buitenland dan dient u een aanvraag in te dienen bij het NVWA voor export van alpaca’s. Vanaf 1 januari 2015 heeft u eHerkenning nodig. Dit geldt voor Nederlandse ondernemers, dus niet voor particulieren of buitenlandse bedrijven.
U kunt eHerkenning zien als DigiD speciaal voor ondernemers en organisaties. Het is een middel waarmee u zich digitaal kunt identificeren wanneer u online zaken doet met de overheid. U hebt eHerkenning steeds vaker nodig om bij de rijksoverheid, gemeente of provincie in te kunnen loggen. Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken met elkaar te doen. U kunt met 1 inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. U hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.
Om vanaf 1 januari 2015 zaken te kunnen doen met de NVWA hebt u eHerkenning nodig. De NVWA hanteert nog een overgangsperiode tot 1 januari 2015. Vanaf 1 januari 2015 kunt u geen gebruik meer maken van uw huidige inlognaam en wachtwoord. U hebt dan een eHerkenningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau 2+ nodig. Men zegt dat een aanvraag 5 dagen kan duren, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit ook 2 weken kan zijn. Daarom wordt u aangeraden om niet te lang te wachten tot aanschaf van een eHerkenningsmiddel. Dan bent u voorbereidt en kunt u ook na 1 januari 2015 gewoon zaken doen met de NVWA indien u b.v. van plan bent om deel te nemen aan een alpacashow in het buitenland.
Meer informatie over eHerkenning kunt u vinden op de volgende website: https://www.eherkenning.nl
Het NVWA geeft zelf ook uitleg over het aanvragen van eherkenning op deze pagina.