Interesse in alpaca’s neemt toe. Voor 2005 werd er nauwelijks gezocht op “alpaca” in Google. In onderstaande grafiek (voor Nederland) is duidelijk te zien dat na 2005 de interesse een enorme vlucht heeft genomen.
Dit is mede te danken aan de promotionele activiteiten van een aantal serieuze fokkers. Zij proberen de alpaca bekendheid te geven door:
- met een informatiestand te staan op beurzen en fairs
- het organiseren van shows
- het geven van interviews
- alpaca produkten te verkopen
- marketing via internet
Zo zijn er vast nog wel een aantal punten op te noemen, maar het belangrijkste is volgens mij de marketing via internet. Er is niet veel informatie over de alpaca te vinden buiten het internet om. Wil men iets weten dan wordt er gegoogled! Daarom is het ook zo belangrijk gevonden te worden op het internet. Hierboven staat een grafiek van zoekopdrachten naar het woord ‘alpaca’. Daar is een duidelijke toename te zien omdat het publiek inmiddels weet wat een alpaca is. Maar voor diegene die nog nooit van een alpaca hebben gehoord zal gaan zoeken op andere zoekwoorden. Het is de kunst om ook op die zoekwoorden gevonden te worden. Want die ‘onwetende burger’ kan wel eens je volgende klant zijn.
Op het woord “alpaca” is het niet meer zo eenvoudig om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen, de concurrentie is nl. groter geworden. Probeer je website zo in te richten dat je ook op long-tail zoekwoorden gevonden wordt. Hoe specifieker en gerichter de zoekwoorden op je pagina, hoe kleiner de concurrentie. Deze long-tail zoekwoorden leveren misschien niet heel veel bezoekers op, maar gebruikers zoeken wel heel gericht en converteren daardoor beter.
Maar ik ga niet te veel in op Search Engine Optimalistion (SEO) van je website. Wat ik met bovenstaande grafiek duidelijk wil maken is dat de belangstelling in alpaca’s de afgelopen jaren sterk is gegroeid en naar verwachting nog wel even door zal groeien.