Dakventilatie transport dieren
In dit artikel
Inhoudsopgave
Artikelen in deze categorie
Dakventilatie transport dieren
Het transporteren van alpaca’s dient zonder stress te gebeuren. Dit betekent dat het de alpaca zo aangenaam mogelijk gemaakt dient te worden. Meerdere factoren kunnen stress veroorzaken. In dit artikel gaan we heel kort in op de ventilatie tijdens transport.
Transport in een veewagen is vaak ideaal. Er zijn genoeg ontluchtingsluiken, geen grote glazen ramen en de specifieke materialen waarvan trailers zijn gebouwd zorgen ervoor dat temperatuursverhoging in de trailer nihil blijft op warme dagen. Maar het comfort laat wel eens te wensen over bij de oudere trailers, elk hobbeltje in de weg is te voelen.
Anders is het vervoer in een transportbusje. Meestal comfortabeler alleen is deze bus vaak luchtdicht met grote ramen en een metalen carrosserie waardoor de temperatuur in de bus flink kan stijgen op warme zomerse dagen. Doordat transport in een busje veel sneller kan en mag dan met een trailer achter de auto wordt dit vervoermiddel vaak toegepast. Ook wij zelf maken hiervan gebruik. Maar wij hebben direct een ventilatiesysteem laten inbouwen om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt voor de alpaca’s. Dit is overigens wettelijk verplicht.
[caption id="attachment_2198" align="alignleft" width="200"] dakventilatie mechanisch[/caption]
Er zijn verschillende ventilatiesystemen te koop maar waar kies je voor? De goedkoopste of de meest effectieve? En wat is de meest effectieve? Een ventilator dat het meeste lucht kan verplaatsen? Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Dit is met een praktijkvoorbeeld toe te lichten. Zo reden wij een keer in Duitsland van of naar een show op een warme zomerdag. Gelukkig was het niet te druk op onze helft van de weg zodat de rit vlot verliep. Maar op de andere weghelft was een lange file ontstaan door wegwerkzaamheden. Zo zagen we vele busjes rijden met een dakventilator erop. Ze zijn wel bekend; die witte petjes op het dak die als een gek in het rond draaien zodra er een briesje wind is. Zodra je met de auto in beweging bent beginnen ze al te draaien. Maar opvallend genoeg stonden die dag veel van die witte petjes stil. Wat wil je als je in de file staat en er is geen zuchtje wind op die warme dag. Dat zette ons te denken. Stel je voor dat je uren stil staat in de file of door pech aan de auto waardoor je niet verder kunt rijden en je hebt alpaca’s achterin zonder dat de ventilatie werkt. Hoe snel zal dan de temperatuur kunnen stijgen in een busje waarvan de ramen niet open kunnen?
[caption id="attachment_2201" align="alignleft" width="300"] ventilatiekap mechanisch[/caption]
Een andere type ontluchting zijn platte kappen waardoor de rijwind stroomt en zo de warme lucht vanuit het compartiment mee naar buiten zuigt. Ook hier zal niet veel warmte onttrokken worden als het voertuig stil staat. Zodra het voertuig maar in beweging is ontstaan er geen problemen met bovenstaande mechanische ventilatiesystemen. Maar je kan natuurlijk een keer stil komen te staan om wat voor reden dan ook en dan zijn er betere systemen verkrijgbaar die niet veel duurder in aanschaf hoeven te zijn. En dat zijn elektrische systemen.
[caption id="attachment_2193" align="alignleft" width="275"] dakventilatie elektrisch[/caption]
Bij een elektrische ventilator wordt ook lucht verplaatst zodra je stil komt te staan. Je accu wordt niet direct leeg gezogen omdat de ventilator maar weinig ampères vraagt. Het grote voordeel is dat de windrichting met een knopje is te bedienen. Je kunt koude lucht naar binnen blazen, maar op warme dagen is de warme vochtige lucht die ontstaat doordat de alpaca’s ademen af te voeren. Hierdoor zullen de alpaca’s minder last hebben van natte vachten door het zweten. Een pre als je direct na aankomst de showring in moet.
Elektrische dakventilatoren zijn in diverse modellen verkrijgbaar en eenvoudig zelf in te bouwen. Na de rit in Duitsland zijn we blij dat we destijds voor een elektrische ventilatie gekozen hebben. Uiteraard is dit niet nodig voor een trailer met genoeg ventilatieluiken. In een gesloten bus zal de temperatuur veel sneller stijgen. Ventilatie is dan ook verplicht.
Transport in een veewagen is vaak ideaal. Er zijn genoeg ontluchtingsluiken, geen grote glazen ramen en de specifieke materialen waarvan trailers zijn gebouwd zorgen ervoor dat temperatuursverhoging in de trailer nihil blijft op warme dagen. Maar het comfort laat wel eens te wensen over bij de oudere trailers, elk hobbeltje in de weg is te voelen.
Anders is het vervoer in een transportbusje. Meestal comfortabeler alleen is deze bus vaak luchtdicht met grote ramen en een metalen carrosserie waardoor de temperatuur in de bus flink kan stijgen op warme zomerse dagen. Doordat transport in een busje veel sneller kan en mag dan met een trailer achter de auto wordt dit vervoermiddel vaak toegepast. Ook wij zelf maken hiervan gebruik. Maar wij hebben direct een ventilatiesysteem laten inbouwen om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt voor de alpaca’s. Dit is overigens wettelijk verplicht.
[caption id="attachment_2198" align="alignleft" width="200"] dakventilatie mechanisch[/caption]
Er zijn verschillende ventilatiesystemen te koop maar waar kies je voor? De goedkoopste of de meest effectieve? En wat is de meest effectieve? Een ventilator dat het meeste lucht kan verplaatsen? Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Dit is met een praktijkvoorbeeld toe te lichten. Zo reden wij een keer in Duitsland van of naar een show op een warme zomerdag. Gelukkig was het niet te druk op onze helft van de weg zodat de rit vlot verliep. Maar op de andere weghelft was een lange file ontstaan door wegwerkzaamheden. Zo zagen we vele busjes rijden met een dakventilator erop. Ze zijn wel bekend; die witte petjes op het dak die als een gek in het rond draaien zodra er een briesje wind is. Zodra je met de auto in beweging bent beginnen ze al te draaien. Maar opvallend genoeg stonden die dag veel van die witte petjes stil. Wat wil je als je in de file staat en er is geen zuchtje wind op die warme dag. Dat zette ons te denken. Stel je voor dat je uren stil staat in de file of door pech aan de auto waardoor je niet verder kunt rijden en je hebt alpaca’s achterin zonder dat de ventilatie werkt. Hoe snel zal dan de temperatuur kunnen stijgen in een busje waarvan de ramen niet open kunnen?
[caption id="attachment_2201" align="alignleft" width="300"] ventilatiekap mechanisch[/caption]
Een andere type ontluchting zijn platte kappen waardoor de rijwind stroomt en zo de warme lucht vanuit het compartiment mee naar buiten zuigt. Ook hier zal niet veel warmte onttrokken worden als het voertuig stil staat. Zodra het voertuig maar in beweging is ontstaan er geen problemen met bovenstaande mechanische ventilatiesystemen. Maar je kan natuurlijk een keer stil komen te staan om wat voor reden dan ook en dan zijn er betere systemen verkrijgbaar die niet veel duurder in aanschaf hoeven te zijn. En dat zijn elektrische systemen.
[caption id="attachment_2193" align="alignleft" width="275"] dakventilatie elektrisch[/caption]
Bij een elektrische ventilator wordt ook lucht verplaatst zodra je stil komt te staan. Je accu wordt niet direct leeg gezogen omdat de ventilator maar weinig ampères vraagt. Het grote voordeel is dat de windrichting met een knopje is te bedienen. Je kunt koude lucht naar binnen blazen, maar op warme dagen is de warme vochtige lucht die ontstaat doordat de alpaca’s ademen af te voeren. Hierdoor zullen de alpaca’s minder last hebben van natte vachten door het zweten. Een pre als je direct na aankomst de showring in moet.
Elektrische dakventilatoren zijn in diverse modellen verkrijgbaar en eenvoudig zelf in te bouwen. Na de rit in Duitsland zijn we blij dat we destijds voor een elektrische ventilatie gekozen hebben. Uiteraard is dit niet nodig voor een trailer met genoeg ventilatieluiken. In een gesloten bus zal de temperatuur veel sneller stijgen. Ventilatie is dan ook verplicht.
Reactie plaatsen